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«ESTE DISCO ES UN TRIBUTO A LA CULTURA YORUBA Y HA SIDO UN DESAFÍO PARA PODER FUSIONAR LOS CANTOS ESPIRITUALES CON MÚSICA DEL CONGO, DE HAITÍ Y LA ELECTRÓNICA» Sigue leyendo: Histéricas Grabaciones

El MC y productor musical Afrosideral aka Kumar Sublevao-Beat estrena en exclusiva en la web de El Duende un nuevo videoclip musical del single “Filho do Mar” (Remix), un tributo a Yemaya, la reina del mar, símbolo de la maternidad y madre de todos los Orishas. Lo hace de la mano de la compañía de danza Raíces Profundas y del dúo de productores cubanos y DJ ‘s BJDC. Revista El Duende

Establecido desde hace un tiempo en Europa, AfroSideral no ha olvidado sus raíces. Con su álbum El Olimpo de los Orishas, nos entrega canciones que remiten a la “tradición del pueblo Yoruba” y que se detienen en este lado “místico” de la música de su pueblo.

Eso sí, todo está puesto al día, con trazas de música electrónica intercaladas. Y es que, a fin de cuentas, AfroSideral se inició en el hip-hop en los años 90. El Olimpo de los Orishas vendría a ser, pues, una evolución natural de su apuesta musical.

El tema que les ofrecemos, “Filho do Mar”, tiene presente desde un inicio este tono ritual acompañado de algunas concesiones al kuduro en el tramo final. Ruidos de la Región

REVIEW: AFROSIDERAL – ‘EL OLIMPO DE LOS ORISHAS REMIXES’

Imagine a different type of electronic music. One that skipped over disco’s 4×4 and instead replaced it by the cuban 3/2 clave as the pulsating heart of its beats. The result would be a new stem of electronic music’s DNA coming entirely from Latin America via Cuba. That is a big part of the statement of El Olimpo de los Orishas Remixes, a new album by Afrosideral, which is a continuation of his work to create music that is a hybrid between new electronics and the musical legacy of the Yoruban people in Latin America…. Tigre Sounds

Vuelve Afrosideral remix

Presentamos en exclusiva las nuevas canciones de El Olimpo de los Orishas Remixes. Muestra de ritualidad afrocubana en remix. Radio Gladys Palmera

PREMIÈRE: AFROSIDERAL TAKES HIS ‘ORISHAS’ TO THE DANCE FLOOR ON NEW REMIXES ALBUM

We became instant fans of Cuban musician Kumar Sublevao Beat after hearing his debut album as Afrosideral, 2019’s El Olimpo de los Orishas. That album mixed Afro-Cuban percussion, ethereal vocals and guttural electronic beats and acted as a future-facing tribute to the Yoruba people.

Sounds and Colours

El Olimpo de los Orishas, así lo prueba. Kumar ha llegado a este momento de su carrera artística maduro, sin convertirse en una redundancia caricaturesca del rapero underground que fue y, a la vez, sin alejarse de él. La estética es otra, la intención también, pero la esencia es la misma. Entre tanto autoplagio y copia desteñida entre los artistas de su generación, me complace entender que Kumar creció. Magazine AMPM

“Los himnos religiosos y la música ceremonial tiene algo que conecta con nuestro yo más íntimo y nos remueven por dentro. Afrosideral lo ha comprendido tan bien que su espectáculo de música es más un ritual yoruba que empieza con la invocación de un chamán y termina en una comunión colectiva. Así lo vivieron quienes asistieron a su concierto el viernes en la Sala Genius de Bendita Ruina de Huesca, dentro del Festival Periferias, donde presentó su primer disco: ‘El Olimpo de los Orishas’. Mondo Sonoro

Afrosideral is a new project from Cuban producer Kumar Sublevao Beat, and on his latest LP El Olimpo de los Orishas, he pays homage to Yorùbá people, an African ethnic group that inhabits western Africa. He explained to Jazziz Magazine that he was inspired by the Orishas, “deities of the Yoruba people that rule over the forces of nature and the endeavors of humanity.” Kexp

Kumar Sublevao-Beat comenzó su carrera en la escena hip-hop de Cuba a finales de los 90, y desde entonces no ha dejado de explorar las posibilidades de la música. En su último proyecto, Afrosideral, recurre a la producción de música electrónica para construir una marca de música de club que está directamente influenciada por su espiritualidad yoruba. Su primer lanzamiento importante bajo este nuevo apodo, “El Olimpo De Los Orishas”, encuentra un equilibrio perfecto entre géneros de baile como techno y dub, batería afrocubana y cantos tradicionales en yoruba investigados y grabados por el propio Sublevao-Beat. PanamericanWorld

Remezcla. 9 Overlooked Black Latinx Artists You Should Have on Your Radar

“Kumar Sublevao-Beat started his career in Cuba’s hip-hop scene in the late 90s, and he hasn’t stopped exploring the possibilities of music ever since. On his latest project, Afrosideral, he turns to electronic music production to construct a brand of club music that is directly informed by his Yoruba spirituality. His first major release under this new nickname, El Olimpo De Los Orishas, finds a perfect balance between dance genres like techno and dub, Afro-Cuban drumming, and traditional chants in Yoruba researched and recorded by Sublevao-Beat himself, mostly devoting his words to worshiping the orishas and acknowledging his black origins” Remezcla

Entrevista a Afrosideral. Herencia afrocubana a golpe de electrónica. “Su último disco es la obra que hace mayor tributo a toda la cultura afrocubana de la que tanto ha bebido Afrosideral, y la que cita tantas veces. «Trae toda la herencia de mis abuelos, y cómo la veo a estas alturas. Hay varios productores reconocidos internacionalmente que están explorando aquello. Yo soy cubano, afrodescendiente, y soy fiel a estas creencias espirituales. Hay gente que samplea, pero el desafío en este disco es que yo mismo soy el que hace las voces. Es un reto porque canto en lenguas afrocubanas antiguas, abordo cantos que muchas personas relacionan con algo específico», afirma el músico.” World Groove

“Back on the rooftop in Los Sitios Havana, Afrosideral is playing “Chango en el Olimpo”—“Chango, (the orisha of drumming and lord of thunder), “in Olympus.” It’s his first major single release for the album project, El Olimpo de los Orishas. The elements of trance and meditation, and of course rhythm, come from that deep well of tradition. Kumar filters them through his own sensibilities developed through decades in the world of hip-hop as an MC and producer” Afropop Worldwide

“The album, Afrosideral explains, is an update of sorts to the Yoruban ancestral traditions and is inspired by the Orishas, deities of the Yoruba people that rule over the forces of nature and the endeavors of humanity. “It’s a multidimensional journey that cleanses you with magic herbs from Osain, to be cared for by the parents of the Orishas – Obatala and Yemaya- and guided by the Odde Orishas,” Afrosideral explains, “including the inseparable brothers Oshosi and Oggun. In this Olympiad, the beat is religion and the song to Eshu is never-ending – leaving the door open for more stories to unfold.”

Jazziz Magazine. Track by Track. El Olimpo de los Orishas.

“…El Olimpo de los Orishas, which combines the rhythms of Afro-Cuban music with wavy electronic psychedelia and the distinct, rigid drumming style of the Yoruba people. Considering that parentage, it’s hardly surprising that the music on El Olimpo is heavily percussive: deep, steady, bass-y rhythms form the rock-solid foundation of songs like “Filho do Mar” and “Ode Ni Ire,” which Sublevao fleshes out with hallucinogenic keys (“Oggun Onile”), giddy marimba and near-drunk horn charts (“Líbrame de Arayé”) bird calls, distorted mbira, and wah-wah guitar (“Osain Maribo”). If you’ve been following the recent output of the excellent New York label Wonderwheel, who are releasing El Olimpo de los Orishas, all of that tracks. What adds an extra sense of riotousness to the proceedings are the vocals: all group-sung, all call-and-response, all feeling like they were recorded in some house-party-slash-ceremonial-ritual on the other side of the world. Combined with Sublevao’s frequent, dizzying use of echo, the songs on El Olimpo de los Orishas are surreal and celebratory all at once”

Bandcamp Daily. This week’s essential releases.

“If El Olimpo de los Orishas is Cuban producer Afrosideral’s Afrofuturistic journey, opening track “Osain Maribo” is the blessing we receive before being sucked inside this adventure where electronic music and Yoruban traditions meet. Featuring vocalist and percussionist Dreiser Durruthy, the Afro-inspired beat resonates in our bodies in a steady hypnotic plane and a restless percussion-filled one. This, paired up with the chants sang in Yoruba, is making us transcend” -Cheky

Remezcla. Nuevo Noise. 11 songs you need to hear this week.

“Afrosideral is showing that there is much to be explored when uniting Afro-Cuban instrumentation and traditions with electronic beats, heightening the tribality of the rhythm and the presence of the vocals”

Sounds and Colors

“This is hot. Music Television is ecsatic to present some of the finest Afro-Cuban/Afro-Brazilian music you’ll find being released this month. It’s too far under the radar right now, but sometimes, killer music takes a while to rise to the top as we hope this does”

Music Television

“Overall, this project is beautiful, bringing influences from electronic music, disco and traditional Cuban music. It’s wonderful hearing an album that sounds raw, passionate and intricately composed, with tribal beats and a smooth, ethereal tone throughout.”

In Search of Media

September Top 10. Hallex M. Top 10 Charts. Filho do Mar

Acompañamos a Kumar Sublevao en su nueva etapa como Afrosideral, y nos trae un nuevo adelanto Filho Do Mar, un viaje a través de los mares que unieron a Africa con tierras del nuevo mundo trayendo con sus hijos convertidos en esclavos la sabiduría, el canto, y creencias de sus ancestros a tierras como Cuba y el Brasil. Afrosideral esta vez se inspira en Yemayá deidad venerada con devoción tanto por los cubanos como por los bahianos. Utilizando elementos de Capoeira e instrumentos Afro-brasileños mezclados con cantos Afrocubanos en esta canción nos conecta con su esencia más caribeña y musical.

Afrosideral aka Kumar Sublevao-Beat Gladys Palmera

Fabrica de Arte Cubano (Cuba 2019)

Kumar, el mensajero de los dioses

Lo vi a finales de abril, en la Fábrica de Arte Cubano. Esa noche algunos llegaron buscando una de las voces veteranas del Hip Hop cubano. Otros, advertidos de las sucesivas metamorfosis del artista, querían curiosear sobre Sublevao Beat, el demonio electrónico detrás de las máquinas. También hubo quien cayó por casualidad en la olla de la Nave 4 y luego no pudo despegarse del ritmo. “Kumar Afrosideral”, así lo presentaron esa vez.

What’s up FAC
Havana World Music (Cuba 2019)

Intentar historiar un género musical suele ser algo complejo en nuestros días. La crisis de la industria, la diversidad de vías para darse a conocer, así como la emergencia constante de nuevas figuras, algunas completamente efímeras, suelen ensanchar el universo sonoro. Y por si fuera poco, si nos referimos a la escena underground, el fenómeno es aún más complejo y si lo ubicamos a finales de los años noventa en Cuba la madeja se enreda muchísimo más. Precisamente en ese contexto musical surgió la figura de Kumar, antes El Menor MC. Joven, rapero, de Mantilla, un tipo que transpira beats en cada palabra. Un nombre ineludible en el devenir del género en Cuba y que se ha forjado una carrera allende de las fronteras de la Isla

Revista Garbos

Havana World Music (Cuba 2019)

“Kumar reventó el escenario con su energía afro “desde la religiosidad”. Con tremendo ashé y acompañado de los miembros de la agrupación camagüeyana Rumbatá, cantó a los orishas e hizo bailar a un público que se encontraba casi en un trance espiritual”

Magazine AMPM

“Este HWM 2019 marcó el regreso a los escenarios cubanos de Kumar. El rapero, acompañado por la agrupación folclórica Rumbatá, irrumpió sobre el stage como si se tratase de un brujo ancestral. Cubierto por sus ya míticos dreadlocks, Kumar volvió, además, para presentar algún tema de su nuevo álbum así como otros de Patakin y Sub Elevation”

Revista Garbos

“Una experiencia Afrosideral, una invocación directa a la raza, a la raíz, a lo étnico,  a lo verdadero fueron los beats que regaló Kumar en su vuelta a escenario cubano, uno de los rappers más reconocidos del hip-hop latino. Un momento para jamás olvidar junto a Rumbatá” 

Revista Garbos

El músico, uno de los hijos pródigos del rap cubano, mostró un performance bien hilvanado en el que enseñó todas las versiones del Kumar que es hoy: un artista en busca de un discurso que tome distancia de convencionalismos y etiquetas, pero que a la vez conserve todo lo que ha sido desde que asomó la cabeza en la escena underground. O sea, un artista que alimente su talento, indudable, con la diversidad de géneros que circulan libremente en las periferias de la música cubana y universal”

OnCuba News
Rototom Sumplash Festival ( España2018)

“África es el pasado. Y es el presente. Pero también es el Futuro, donde se encuentra con el conocimiento de los ancestros en el espacio”. AFROSIDERAL!. Afrofuturista. Afrogaláctico. Ningún calificativo le hace honor a este Cubano indescriptible y un show único…el trance, la presentación en realidad guionizada como una performance teatral de este Cubano afincado en Barcelona y ahora Madrid desde hace 10 años, es sencillamente demoledora…” Seguir leyendo:

Carlos Monty
Aguere Cultural (Tenerife 2017)

De este lado de la conexión, la ventana del Messenger que dice Dasari Kumar Mora está encendida. De este lado mis notas y dos pestañas de YouTube con videos y sesiones en vivo que no terminan de cargar. De aquel lado de la conexión, imagino, Dasari Kumar detrás del teclado espera por mis preguntas, rodeado de beats. Seguir leyendo:

AM:PM Magazine

“Exuberante energía afrocaribeña en estado puro. Su potencia creativa, poco conformista e innovadora lo define dentro de un estilo de música experimental que le empuja a explorar nuevas vías de expresión. Sobre ritmo hip-hop, este músico multinstrumentista construye e improvisa fraseos e instrumentaciones de jazz, proyectando un sonido expresivo e hipnotizante en su directo. Kumar se sitúa delante de la audiencia rapeando versos repentinos sincopados a ritmo de eclécticos beats sampleados, intercalando percusión con instrumentos étnicos africanos(kalimba, TalkingDrum), acústicos y digitales, logrando una sonoridad personal de Kumar Sublevao-beat.” Seguir leyendo:

In & Out Jazz
Manana Festival (Cuba 2016)

It’s only 7 p.m. on a Friday night in Santiago de Cuba, the island’s second largest city, and the crowd is already up and moving like they’re several bottles of rum deep. We’re watching Cuban-born MC/producer Kumar Sublevao-Beat gyrate around the stage during his set at Manana, Cuba’s first-ever festival combining traditional Cuban sounds and international electronic music. Propelled by his band’s live mixture of jazz, funk, and Afro-Cuban elements, Kumar’s movements cause his ass-length dreads to fling to and fro against his bare torso. In between fancy footwork, he bridges past and present while triggering samples on an MPC. “Solo quiero conectarme a la Wi-Fi/Dame la contraseña,” he sings. Translation: “I only want to connect to the Wi-Fi/Give me the password.” In a country where internet access is extremely limited, the young Cubans in the crowd laugh, zealously picking up the phrase to sing along. After Kumar’s performance, I ask a couple of them why they liked it so much. “His music feels truly Cuban,” one explains with a smile…Seguir leyendo:

Pitchfork.com

“Solo quiero conectarme la Wi-Fi.”  That’s the hook from a new song by the Barcelona-based, Afro-Cuban singer and producer Kumar Sublevao-Beat. And throughout the hot, smoggy weekend of Manana Cuba, the country’s first international electronic music festival, it was everywhere.The tune thumped out of a pre-party at the Casa Micaela, a windowless nightclub behind a secret door in a restaurant off the central Parque Cespedes. It rang from the main stage of the Teatro Heredia, a swooping modernist cultural complex where Kumar fleshed it out with local jazz musicians and traditional drummers”…Seguir leyendo:

Los Angeles Times

“The show stealer, however, was Barcelona-based Cuban rapper Kumar, who prowled the stage with his waist long dreads waving behind him as he chanted a call-and-response with the crowd to the chorus of his unrecorded hit that could easily become Cuba’s underground anthem: “Solo quiero conectarme la wifi / Dame la contraseña(I just want to connect to wi-fi / Give me the password).”… Seguir leyendo:

VIBE Magazine

“Contemporary Cuban music also gets a showing. On the hip-hop front there’s Kumar Sublevao-Beat, a Barcelona transplant whose theatrical show echoes jazz and Afro-Cuban traditions. Reggaeton is conspicuously absent, but there’s evidence of a Cuban club music scene in its infancy”…Seguir leyendo:

esidentadvisor.net

In the days leading up to the festival, I attended unofficial MANANA pre-parties featuring local artists like Wichy De Vedado and a dreadlocked Santiago-via-Barcelona MC, Kumar, who freestyled about the difficulties of finding Wi-Fi Seguir leyendo: 

Thump.vice.com